7.4.2013

Joukkoliikenteestä

Paikallinen HSL Brisbanen alueella on TransLink.
TransLinkilla on käytössä kolme liikennemuotoa: bussit, lähijunat ja lautat. Yhteistyökumppaneina on 19 liikennöitsijää. Nettisivujen mukaan yhteistyötä tehdään tiiviisti aluehallinnon, alueen kuntien ja liikenne- ja infraviranomaisten kanssa.

BUSSIT
Busseihin sisäänpääsyn logiikka ei vielä ole täysin selvinnyt. Joihinkin busseihin saa nousta sekä edestä että keskeltä, joihinkin saa mennä aina vain edestä ja joskus joihinkin avataan vain keskiovi.
Tavallinen bussi iloisesti matkalla
Täällä on omanlaisensa vastine myös Jokeri-linjalle, nimittäin City Glider, jolla on kaksi kaupungin läpi kulkevaa, harvemmin pysähtelevää, linjaa. City Glider -bussista ei voi ostaa matkalippuja, siellä voi maksaa vain kortille ostetulla arvolla.
CityGlider eli liito-oravabussi!
LIPUT
Matkalippujen valikoima on huomattavasti suppeampi kuin Suomen pääkaupunkiseudulla. Kulkuvälineistä tai asemilta voi ostaa yksittäisiä matkalippuja, jonka lisäksi käytössä on go card, jonne voi ladata arvoa. Korttia näytetään lukijalle sekä sisään että ulos mentäessä, ja kortin saldolta vähennetään kuljettujen vyöhykkeiden määräämä veloitus. Kortille voi ladata pelkästään arvoa, minkäänlaisia kuukausilippuja ei ole, ei tietääkseni myöskään vuorokausi- tai muita kausilippuja. Jos on käyttänyt maanantaista alkaen jo 9 matkaa, saa saman viikon sunnuntaihin asti matkustaa veloituksetta (ei ilmeisesti ole edes vyöhykerajoituksia).
Junalaitureille pääsee piippaamalla
VYÖHYKKEET
Alue on jaettu Brisbanen keskustasta ulospäin suuntautuviin vyöhykkeisiin niin, että Brisbanen keskusta on vyöhyke 1 ja kauimpana keskustasta on vyöhyke 23. Matka maksaa go cardilla vähintään $3.28 ja enintään $20.91. Yksittäisillä lipuilla vastaavat hinnat ovat $4.80 ja $30.40. Ruuhka-ajan ulkopuolella klo 9-15.30 ja 19-03 matkustettaessa saa vielä go cardilla 20 %:n lisäalennuksen, jolloin matka maksaa $2.63 - 16.73. (5 € = $6)
Vyöhyke 1 kattaa vain aivan ydinkeskustan ja sen muutamat pysäkin, joten varmaankin pari vyöhykettä on aina ostettava. (En ole varma, kuinka hinnat määräytyvät kauempana keskustasta olevilla vyöhykkeillä, eli maksaako vyöhykkeellä 7 matkustava henkilö yhdestä vai seitsemästä vyöhykkeestä?) Lapsille, paikallisille opiskelijoille ja eläkeläisille hinnat ovat -50 %.

JUNAT
Etenkin lähijunaverkko vaikuttaa hyvin pitkälle ulottuvalta, joten kortilla matkustaminen on helppoa ja etenkin pitkillä matkoilla suhteellisen edullista. Esimerkiksi surffikaupunkiin Gold Coastiin matkustimme go cardilla tunnin lähijunalla ja tunnin (hitaalla) bussilla, ja matka maksoi noin $10/suunta. Lentokentälle menevä lähijuna maksaa kuitenkin aina $16, vaikka matka kestää vain 30 min.
Lähijuna lähdössä matkaan
LAIVAT
Lauttoja on kahdenlaisia, suurempia CityCat:teja (varmaankin catamaran) ja pienempiä CityHoppereita sekä CityFerryjä, jotka kulkevat lyhyempiä välejä.
CityCat on nopea ja linjakas peto
CityHopperit ja CityFerryt ovat touhukkaita, päättäväisiä ja kovin söpöjä!
AUTOT
Autot ovat isoja, kalliin näköisiä ja murisevat usein möreästi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti