11.6.2015

Insignia

Heipä hei, kaikki latinan ja vaakunoiden ystävät!

Kerrotaan, että yliopistolla on vaakuna.

Tervetuloa!

Vaakunan alla lukee latinaa!

Latina on varsin jännittävää ja valppaat latinofiilit näkevätkin sitä kaikkialla ympäristössään! Ruostuneet latinantaitomme saavat tässä apuja google translatelta, mi viihdyttävää on! Mikäli paremmin taidat, niin valista rahvasta, oi oiva latinistilukijamme!

Yliopiston tunnuslause on "Tiede ja työ".

Yliopiston alueella on paljon 'collegeita', jolla tässä tapauksessa yleensä viitataan asuntoloihin. Wikipedian mukaan niistä saa punkan lisäksi tuutorointia, ja joissakin harjoitetaan myös teologisia opintoja. Monilla collegeilla on kuitenkin pitkät perinteet ja omat rituaalinsa, ja ne muistuttavat enemmän veljes- ja sisarkuntia, kuin pelkkää opiskelija-asuntolaa.

Pyhän Johanneksen asuntola.

"Vapautettiin vankilasta taas!" Taas?

Pyhän Leon kivipaasi.

"Herra on minun valkeuteni."

Täällä asuu vain naisia!

"Voimme jakaa." I beg your pardon? Vaiko sittenkin "Otamme, että jaamme"?

Tyylikkäät istutukset kuuluvat asiaan.

"Vahvuus totuuden valossa."

Risti on vakiovaruste.

"Missä henki, siellä vapaus."

Asuntolat ovat usein korttelin kokoisia.

"Totuus vapauttaa sinut."

Emmanuelilla ei ole mottoa!

Vaakuna on onneksi hieno!

Union collegella ei ole edes vaakunaa.

Kaikki eivät enää harjoita latinaa.

Armon asujaimisto on vain naisille.

Hänen armonsa riittää.

Vaakunat eivät kuitenkaan lopu kampuksen reunalla. Myös kouluilla on aina vaakuna ja motto.

Armoa on jo ennen yliopistoa.

Kunnia on tärkeää.


Kunnia tulee jopa ennen itseään!

Koulut mainostavat ahkerasti.

"Tehdä ja opettaa."

"Rohkeasti ja makeasti!"

"Olkoon kunnia ruostumaton." Selvä.

"Non sine pulvere palma"

"Ei kättä ilman pölyä." Ei varmaan.

Tämä koulu on meidän taloamme vastapäätä. Tennistä 5 vs 5!


Kuvasta ei näe, mutta heidän tunnuslauseensa on "Plus Ultra". Lisää, lisää!

Tämä yksityissairaala on jumalan ja ihmiskunnan asialla!

Tämä kirkko taas ottaa maallisen kannan. "Tiloja vuokrattavana."

Errare humanum est.
Aliquando insanire iucundum est!

7.6.2015

Moreton Bayn rannalla

Heipä hei, kaikki Euroviisujen ja hiekkarantojen ystävät!

Ruotsin viisuvoittoaamuna suuntasimme retkelle, ja junailimme vajaan tunnin verran pieneen Sandgateen. Sandgate sijaitsee lahden rannalla, ja sen ja avoimen meren välillä on vielä Moreton Island. Moreton-saarella kävimme viime reissulla moikkaamassa delfiinejä, puss!

Villiä taputusta voittajalle!


Keskustan vanha kellotorni.

Missä palmupuut ja eukalyptukset ovat puita vain.

Sandgate on hieman hipimpi suburbi.

Passionhedelmä onkin köynnös! Siinä se kiipeilee muiden puiden yllä!

Ja joulutähti onkin pensas!

Paikallisia löydöt eivät hetkauttaneet.

He eivät vain oikein tienneet, mihin suuntaan lähteä.

Sandgatessa on lampia, joissa asuu ankeriaita. Opastaulun mukaan ankeriaat matkustavat lisääntymään mereen. Matkustaminen tapahtuu märkinä öinä luikerrellen monta sataa metriä maata myöten omakotitaloalueen läpi! Hui!! Paikallinen opas kertoi, että eräänä kuivana vuonna vapaaehtoiset olivat muodostaneet ihmisketjun, joka ojensi ankeriaat lammesta mereen. Huhhuh!! "Ojentaisitko sen ankeriaan, kiitos!"

Ankeriaat näyttivät varsin viattomilta

Ne mönkivät mereen maata myöten!

Matala lahti on oivallinen paikka leijalautailun opetteluun. Kaukanakin voi kahlata.

Nousuvedellä rantaviiva on lähellä kävelytietä.

Leijasurffarit, linnut ja laskuveden alta paljastuvaa merenpohjaa.

Lämpöisiä tuulia!

1.6.2015

Ostamisen sietämätön keveys

Brisbanessa käydään ostareilla enemmän kuin Tampereella. Niitä on isoja ja isompia, osa on tarkoitettu rahvaalle ja osa eliitille ja niihin kaikkiin mennään yleensä autolla.

Vaivaantuneet herrat kadulla.

Me suuntasimme tutkimaan halpisostaria, Direct Factory Outletia, joka on jättimäinen halli lentokentän kupeessa. Siellä oli paljon tavallisia ihmisiä normaaleissa kaupunkivaatteissaan. Hallissa oli parisen sataa (!) merkkiliikettä, jotka lupasivat kaikki jotain halvalla.

Honom.

Osa liikkeistä ei ollut halpoja. Toinen retonki puoleen hintaan.

Suurin osa lupasi JOPA 70 % alennuksia. Parhaimmissa oli oikeastikin kaikki puoleen hintaan.


Kertakäyttöastioita ja virvoitusjuomia.

Toisena päivänä piipahdimme normaalihintaiseen ostoskeskukseen Indooroopillyssä. Jättimäisestä kompleksista kuitenkin esim. kengänpohjallisten löytäminen oli lähes mahdotonta, vaikka kenkäkauppoja on tusinoittain.


Hienoja kakkuja.


Liian söpö syötäväksi.

Hieno hedelmätarjonta. Tomaatit oli yksittäiskääritty paperiin.

Hinnat kohdillaan. Persikat kaksikymppiä kilo.


Tuttu suomalainen sananlasku.
Suomalainen sananlasku osuu asiaan. Paitsi ettei sitä oikein tahdo löytyä suomeksi. Googlen paras osuma on amerikkalaisen taikurin suusta:
"Onni on seisake liian paljon ja liian vähän välillä." - Channing Pollock.

Ostarit eivät tuo onnea. Onneksemme kotimme vieressä on Gabba fruit market -hedelmähalli, joka myy tukkuhinnoilla hedelmiä ja vähän muutakin.

Kurpitsat ovat peloittavan suuria.

Ämpäreittäin kasvikset ovat vielä halvempia. Taustalla häämöttää kahvikone (ah) ja lavallinen trendijuoma kookosvettä.

Viimeisen päivän vihannekset myydään sekalaisissa viiden dollarin laatikoissa.

Onni on seisake!